Skip to content Skip to footer

Pelaajat sanovat hyvästit Googlen Stadialle, kun alusta sulkeutuu

Google Stadia suunniteltiin pilvipohjaiseksi pelipalveluksi, jonka avulla käyttäjät voivat ostaa ja pelata pelejä ilman, että niitä tarvitsee ladata konsolille tai tietokoneelle.

Yhdistämällä useita laitteita, kuten matkapuhelimia, kannettavia tietokoneita ja televisioita, oli mahdollista pelata pelejä reaaliajassa, joita Stadian palvelimet käsittelivät missä päin maailmaa tahansa. Videokuva pelistä lähetettiin laitteeseen internetin kautta, ja peliohjaimen ohjauskoodit lähetettiin toiseen suuntaan.

Ja koska palvelimet sijaitsivat valtavassa määrässä eri puolilla maailmaa, etäisyys pelaajan ja suoratoiston lähdepalvelimen välillä lyheni, kuten https://www.boostcasino.com/fi/kolikkopelit/fire-joker. Tämä vähensi huomattavasti viiveaikaa, joka on suoratoiston vihollinen.

Google sulkee pilvipohjaisen Stadia-pelipalvelunsa torstaina korvaukseksi pelaajille. Stadiaa kutsuttiin “pelaamisen Netflixiksi”, kun se lanseerattiin marraskuussa 2019, ja sen avulla käyttäjät voivat suoratoistaa pelejä verkossa ilman PC:tä tai pelikonsolia. Palvelu ei ole ollut käytettävissä 19. tammikuuta kello 08:00 lähtien, ja pelaajat kertoivat sen olleen “sydäntä särkevää”.

Google on luvannut hyvityksiä Stadian ostaneille. Tämä koskee ohjaimia, pelejä ja ladattavaa sisältöä ostaneita, ja Google odotti aiemmin, että hyvitykset saadaan päätökseen tammikuun puoliväliin mennessä. Yhtiön sulkemisen kunniaksi Google julkaisi uusimman Stadia-pelin, Worm Game. Kehittäjät käyttivät kyseistä peliä testatakseen palvelua ennen kuin se julkaistiin yleisölle.

Yhtiö paljasti myös suunnitelmat Bluetooth-yhteensopivista Stadia-ohjaimista, joiden avulla käyttäjät voisivat muodostaa langattoman yhteyden tietokoneeseen ja pelata mitä tahansa peliä Stadian sulkemisen jälkeen. Syyskuussa Google ilmoitti sulkevansa Stadian, koska se ei saanut toivomaansa käyttäjätukea. Fanit ilmaisivat kuitenkin tyrmistyksensä, ja monet huomauttivat, että jotkin yksinomaan Stadiaa varten kehitetyt pelit saattaisivat kadota lopullisesti, kun palvelu suljetaan.

Outcaster-moninpelin lontoolainen kehittäjä Splash Damage kertoi viime vuonna, ettei sillä ollut suunnitelmia tarjota peliä muissa maissa. Q-Gamesin perustaja ja toimitusjohtaja Dylan Cuthbert puolestaan kertoi, että hänen tiiminsä käytti kaksi vuotta PixelJunk Raidersin kehittämiseen yksinomaan Stadia-palvelua varten ja haluaa varmistaa, ettei peli “katoa ikuisesti”. On sääli, että emme voi pelata peliä, jonka parissa olemme työskennelleet vuosia”, hän sanoi. 

“Toivomme voivamme keskustella julkaisijoiden kanssa, jotka ovat halukkaita tekemään yhteistyötä kanssamme, jotta saisimme pelin toimimaan alustoilla, kuten PC:llä ja PS5:llä, sillä IP kuuluu meille, ja yritämme löytää keinon tehdä se.” 

Cuthbert sanoi keskustelevansa siitä, miten tämä voisi toimia Googlen kanssa, joka on “eteenpäin ajatteleva” ratkaisun löytämisessä. Mutta on toinenkin ongelma. Haluamme myös suunnitella peliä hieman uudelleen, hän sanoi. Kun lanseerasimme sen, jouduimme hieman kiirehtimään sitä lopussa. Halusimme ottaa hieman enemmän aikaa, noin kahdeksan kuukautta, ja tehdä joitakin asioita uudelleen. Jos minun on julkaistava kirja uudelleen, teen sen, ja haluaisin löytää kustantajan, joka auttaisi minua siinä. Mutta mitään ei ole vielä päätetty.

Jordy, 30, kertoi, että hän on omistanut kolme Stadia-ohjaajaa, ja hänen “sydämensä särkyy”, kun hän joutuu lopettamaan. “Rehellisesti sanottuna rakastin Stadiaa”, hän sanoi. Yksi Stadian hienoista puolista oli se, että pelejä saattoi pelata missä tahansa. Minä pystyin pelaamaan Destiny 2:n kaltaisia pelejä iPadillani, kun taas kumppanini pelasi PS5:llä. Stadia-ohjain on paras ohjain, jonka.

Leave a comment