Skip to content Skip to footer

Miten Popkulttuuri Vaikuttaa Video- ja Kasinopeleihin?

Popkulttuuri on väkevä voima, jolla on suuri vaikutus kaikissa eri medioissa esiintyvään viihteeseen, eivätkä videopelit ja kasinopelit ole mikään poikkeus. Jopa sana popkulttuuri viittaa kirjaimellisesti siihen, mikä milloinkin on suosittua eli “populääriä” yhteiskunnassa. Nämä valmiit suosittuuden eri elementit sitten herkästi päätyvät kaikkeen muuhunkin mahdollisimman paljon suosiota kaipaavaan materiaaliin.

Tässä artikkelissa pohdimme, miten muun muassa suositut elokuvat, viraalisti leviävät nettitrendit ja popkulttuuriin liittyvät muut asiat vaikuttavat erilaisiin pelaamisen osa-alueisiin. Luvassa on siis melkoisen syvälle kasino- ja videopelialan ytimiin porautuva ja korkealentoinen, lähes filosofinen katsaus kaikkeen mahdolliseen suosittuun.

1. Peliteemoihin ja -aiheisiin liittyvä inspiraatio elokuvista, televisiosta ja musiikista

Kuten sanottua, kaikki liittyy kaikkeen. Kun jokin pelialalla toimiva studio haluaa luoda uuden kolikkopelin tai videopelin, täytyy sen yleensä ensin valita sille jonkinlainen teema. Ubisoftin tai NetEntin kaltaisessa firmassa saatetaan miettiä, olisiko parasta luoda peli vaikkapa ninjojen, robottien, söpöjen eläinten tai rikostrillerin ympärille. Valinnanvaraa on valtavasti, ja usein yksittäiset firmat päätyvät valitsemaan teeman sen mukaan, mikä parhaillaan myy.

Toisaalta jotkin pelifirmat saattavat toki haluta toteuttaa vain omaa visiotaan sen sijaan, että ne menisivät niin sanotusti muodin mukana. Tässäkin kohtaa omien visioiden vaikuttimina toimii kuitenkin varmasti jossain määrin ympärillä pyörivä maailma ja sieltä otetut vaikutteet.

Nykyään sekä video- että kasinopelejä julkaistaan vuosittain niin paljon, että erilaisia teemoja tulee vastaan valtavasti. Popkulttuurista saatetaan jopa joskus napata suoraan valmiita olemassa olevia teemoja ja tuotemerkkejä. Muun muassa pelit kuten Star Wars Jedi: Survivor sekä Marvelin Spider Man -sarja on kopioitu lähes sellaisinaan valkokankaalta.

Olemassa olevien brändien ympärillä pyörivät pelit eivät tietystikään ole mikään uusi asia. Jo vanhan Commodore 64:n aikaan oli olemassa useita lisenssipelejä. Paluu tulevaisuuteen, Ritari-Ässä, Rambo sekä useisiin eri urheilusarjoihin perustuvat pelit ovat kuuluneet osaksi pelialaa jo hyvin pitkään. Rahapelien puolella AskGamblers FI tarjoaa linkkejä lukuisille kasinosivustoille, joissa päästään niin ikään pelaamaan lisenssipelejä. Näistä esimerkkinä voidaan ottaa vaikkapa NetEntin luoma Knight Rider -kolikkopeli sekä Play’n GO:n kotimaisen Lordi-bändin ympärillä pyörivä slotti Lordi Reel Monsters.

Vaikka video- ja kasinopelit eivät suoraan olisikaan niin kutsuttua lisenssikamaa, saattaa niissä muuten vain pyöriä tyypillisesti muualta kulttuurista tunnistettavia elementtejä. Esimerkiksi Game of Thrones -sarjan sekä Taru sormusten herrasta -elokuvien massiivinen suosio on mitä luultavimmin vaikuttanut Elden Ringin ja Elder Scrollsin kaltaisten pelisarjojen syntyyn. Samalla tavalla Vikings-sarja saattoi hyvinkin toimia jonkinlaisena motivaattorina Assassin’s Creed Valhallan tekijöille.

Erään American Gaming Associationin kasinopeleihin liittyvän tutkimusten mukaan valmiisiin popkulttuurin brändeihin perustuvat kolikkopelit tuottavat 20 % enemmän rahaa kuin muut kolikkopelit. Syyksi tähän on tarjoiltu sitä, että pelaajat yksinkertaisesti tuntevat tavallista enemmän vetoa teemoihin, joista he tykkäävät jo valmiiksi.

2. Viihdemuodosta toiseen siirtyvät esteettiset ja visuaaliset trendit

Valmiiden teemojen lisäksi pelivalmistajat tykkäävät matkia myös popkulttuurista löytämiään visuaalisia trendejä. Kaikkien pelistudioiden ei siis välttämättä tarvitse edes maksaa inspiraation kohteilleen rahaa suorista kopioista, vaan ne vain lähinnä ratsastavat eri brändien tunnistettavilla visuaalisilla ulkoasuilla.

Yllä jo mainitsimme videopelien puolelta Elden Ringin ja Assassin’s Creed Valhallan. Näiden pelien kohdalla voisi sanoa, että ne hyödyntävät popkulttuurista tunnetuksi tulleita fantasia- ja viikinkiteemoja taidokkaasti sortumatta kuitenkaan suoraan apinoimiseen. Monet kuluttajat joka tapauksessa katsovat pelejä valmiiksi sillä silmällä, että visuaalisesti molemmissa brändeissä on jotakin tuttua.

Listalle voi lisätä myös esimerkiksi Cyberpunk 2077:n. Kyseinen Bethesdan hittipeli tuo varmasti jokaiselle pelaajalle enemmän tai vähemmin mieleen Netflixin Stranger Thingsin sekä 1980-luvun Blade Runnerin kaltaiset suositut scifi-seikkailut. Retro-futuristiset neonvibat hyppäävät silmille kaikissa näissä tuotemerkeissä. Kolikkopelien puolelta samalle listalle voi nostaa vaikkapa Yggdrasilin Neon Rush Splitzin, joka ratsastaa myös samoilla vauhdikkailla ja futuristisilla teemoilla ja neonväreillä.

Oma lukunsa ovat myös japanilaiseen animeen pohjautuvat kolikkopelit ja videopelit. Metaphorin ja Tales of Arisen kaltaiset japanilaiset roolipelit eivät välttämättä olisi nousseet yhtä suureen suosioon, jos pelaajakunta ei jo valmiiksi tuntisi One Piecen, Dragon Ball Z:n ja Naruton kaltaisia sankariseikkailuita.

3. Kulttuuristen käyttäytymistapojen leviäminen pelimekaniikkaan

Elämme maailmassa, jossa ihmiset ovat tottuneet pieniin sieltä täältä tuleviin psykologisiin palkkioihin. Monet mobiililaitteiden toimintaan paneutuneet tutkijat ovat kritisoineet sitä, kuinka kännyköiden jatkuvat ilmoitukset vetävät meidät jatkuvasti takaisin kannettavien kapistusten maailmaan. Jokainen ruudulle ilmaantuva pieni punainen ilmoitus uusista viesteistä tai tapahtumista antaa aivoillemme pienen dopamiinihitin. Ajan kanssa tämä kuormittaa aivojemme palkitsemiskeskuksia ja saa meidät tylsistymään helpommin silloin, kun mobiililaite ei ole koko ajan käsillämme.

Videopelit ja kasinopelit joutuvat myös aiempaa vahvemmin palvelemaan palkintokeskuksiemme kasvaneita tarpeita. Siinä missä vielä 80- ja 90-luvuilla pelit olivat melko hidastempoisia ja latausajatkin pitkiä, nykyään kaikki on paljon nopeampaa. Fortniten ja Apex Legendsin kaltaisten pelien pelaaminen koostuu usein lyhyistä spurteista, jotka on tehty mahdollisimman koukuttaviksi. Esimerkiksi Fortniten Battle Royale -pelimuodossa vastaan asettuu 99 muuta pelaaja, ja kunkin tavoitteena on olla viimeinen selviytyjä. Peli etenee nopeasti sisältäen hauskaa aarteenmetsästystä ja jännittäviä kaksintaisteluja. Lopulta taso on yleensä ohi alle puolessa tunnissa.

Kasinopelien maailmassa nopeat ja sattumanvaraiset voitot ja tappiot ovat aina kuuluneet asiaan. Tänä päivänä kokemusta kuitenkin tehostetaan monien nettikasinoiden hyödyntämän gamificationin avulla. Gamification, eli suomeksi myös pelillistäminen, tarjoaa pelaajille lisänä etenemispalkkien ja avattavien palkintojen kaltaisia elementtejä. Näiden elementtien tarkoituksena on tehdä pelaamisesta entistä hauskempaa ja siten myös koukuttavampaa.

Joillain nettikasinoilla saattaa olla asiakkaiden iloksi myös erilaisia pistelistoja, turnauksia ja tehtäviä. Sosiaalisuus ja asiakkaiden välinen leikkimielinen kilpailu muistuttavat hieman Fortniten kaltaisten pelien vastaavaa ja saavat pelaajat pelaamaan useammin ja pidempään kerrallaan.

4. Hahmonkehitys ja tarinankerronta pelimaailmassa

Hahmonkehitys ja tarinankerronta ovat luonnollisestikin iso osa elokuvien ja televisiosarjojen hohtoa ja viehätystä. Jopa kaikkien supersankarihahmojen taustalla on yleensä jonkinlainen dramaattinen tai jopa traaginen syntytarina. Tällaiset tarinat antavat lisää syvyyttä ja samaistumispintaa muutoin väkivahvoihin ja lähes kuolemattomiin hahmoihin.

Elokuvien ja tv-sarjojen tapaan myös monet videopelit ovat tarinavetoisia. The Last of Usin, Like a Dragonin ja Red Dead Redemption 2:n kaltaiset hittipelit ammentavat ison osan viehätyksestään nimenomaan elokuvamaisista käsikirjoituksista ja juonenkäänteistä.

Kasinopeleissä ei perinteisesti ole nähty kovinkaan paljon hahmonkehitystä tai tarinaa, mutta viime aikoina tähänkin asiaan on tullut enenevissä määrin muutoksia. Esimerkiksi NetEntin omintakeisessa Cash Noiressa kerrotaan pelin ohessa mielenkiintoinen murhamysteeritarina. Lisäksi nykyään on olemassa useita kolikkopelejä, joissa pitää pelin aikana hiljalleen kerätä asioita päästäkseen lopulta bonuspeliin. Yksi esimerkki tästä on Quickspinin Dwarfs Gone Wild, jossa Lumikki ja seitsemän kääpiötä -sadun hengessä tutustutaan tuttuihin tonttu-ukkoihin.

Lopuksi

Mikään asia ei elä yksin tyhjiössä. Koko viihteen maailma on yhteydessä keskenään, sillä kaikki alalla toimivat yritykset ja yrittäjät pyrkivät viime kädessä takomaan tuottoja itselleen. Tässä on avuksi, jos lähdetään myymään eteenpäin jotakin sellaista, mitä asiakkaiden tiedetään jo valmiiksi haluavan ostaa.

Huomautettakoon vielä lopuksi, sen lisäksi, että pelimaailma kopioi muuta kulttuuria, kopioi myös muu kulttuuri pelimaailmaa. Yhtä hyvin myös elokuvat ja tv-sarjat voivat perustua kolikkopeleihin tai videopeleihin. Esimerkiksi ei tarvita kuin viimeaikainen supersuosittu Sonic the Hedgehog -elokuvien trilogia sekä kirjoitushetkelläkin elokuvateattereissa pyörivä Minecraft. 

Leave a comment