Skip to content Skip to footer

Mitä yhteistä on esportsilla ja vedonlyönnillä

Esportsin kasvava suosio on herättänyt peliteollisuuden kiinnostuksen. Useimmat vedonlyöntioperaattorit tarjoavat esports-vedonlyöntiä, ja skineiksi kutsuttujen virtuaalisten pelin sisäisten esineiden ympärille on syntynyt uudenlainen rahapelien alakulttuuri.

Skinsit ovat virtuaalisia pelin sisäisiä esineitä, jotka tarjoavat kosmeettisia muutoksia pelaajan avatariin, aseisiin tai varusteisiin. Näitä käytetään myös esportsissa vedonlyöntiin. Mutta mitä yhteistä on ylipäänsä esportsilla ja vedonlyönnillä, ja mitä eroavaisuuksia näiden kahden lajin väliltä löytyy? Sitä selvitämme tässä artikkelissa.

Lisenssit peleihin ja pelien järjestämiseen

Vedonlyönnissä tarvitaan lisenssejä, joiden avulla eri operaattorit voivat toimia laillisesti. Löydä lisää tietoa täältä. Myös esportissa on lisenssejä, joita tarvitaan esimerkiksi eri tapahtumien järjestämiseen ja joukkueiden osallistumiseen mukaan tapahtumiin. Eikä pidä unohtaa pelien omia lisenssejä.

Paljon yleisöä ja pelaajia

Suurimpien pelien ja tapahtumien yleisömäärät ovat esportsissa aivan valtavat. Pelkästään Fortnitella on noin 78 miljoonaa kuukausipelaajaa. Erilaiset ammattilaisturnaukset vetävät puoleensa useita miljoonia katsojia kerrallaan. League of Legendsin maailmanmestaruuskilpailut houkuttelivat vuonna 2019 jopa  yli 100 miljoonaa katsojaa. Vertailun vuoksi, vedonlyönnissäkin erittäin suositun kohteen, Wimbledonin miesten finaali, saavutti vuonna 2019 huippunsa noin 9 miljoonalla katsojalla.

Vedonlyönnissä pelaajia on myös paljon, mistä oivana esimerkkinä toimii eri operaattorien jopa ylenpalttinen määrä.

Yleisön iässä ollaan ehkä hieman eri sfääreissä, sillä esportsin katsojat ovat tyypillisesti parikymppisiä. Yleisesti vedonlyönnissä sen sijaan pelaajien ikä on hieman korkeampi.

Koska esportsissa vedonlyönti on kasvanut merkittävästi vain muutaman viime vuoden aikaan on ymmärrettävää, että eri operaattorit ovat myös ottaneet sitä yhä enemmän valikoimiinsa. Näin esports ja vedonlyönti ovat kasvamassa osittain yhteen.

Maailmanlaajuisten esports-vedonlyöntimarkkinoiden odotetaan olevan tänä vuonna jopa 15 miljardin euron arvoiset. Jotta lajin suosion räjähdysmäisen kasvun ymmärtää paremmin, kerrottakoon että vuonna 2016 ne olivat alle 6 miljardia euroa. Räjähdysmäistä kasvua on vauhdittanut verkkomainonta, joka lähes kolminkertaistui koronavuosien aikana.

Pelissä tehtävät ostot

Pelissä tehtävät ostot ovat samankaltaisia sekä esportissa että kasinopeleissä. Suoraan vedonlyönnissä bonusostoja ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla, mutta esimerkiksi operaattoreilta löytyvissä kolikkopeleissä kyllä.

Operaattoreilla homma toimii niin, että pelin tarjoajat ja nettikasinot asettavat kolikkopelibonukselle jonkun erikseen määritellyn hintalapun. Tämä  tunnetaan myös nimellä feature buy tai bonus buy -vaihtoehto. Jos pelaaja on kyllästynyt odottamaan bonuskierrosta, hän voi yksinkertaisesti ostaa sellaisen.

Esportsissakin on pelin sisäisiä ostoja, jotka voivat auttaa pelaajaa eteenpäin.

Mielentila

Videopelien ja rahapelien pelaaminen ystävien ja tuntemattomien ihmisten kanssa on samanlaista tunnetta aiheuttavaa kuin se, että kokee jotain hauskaa yhdessä fyysisessä maailmassa. Videopelien ja rahapelien pelaaminen muiden kanssa on yhdistävä kokemus. Pelaaja tuntee silloin olevansa lähempänä ihmisiä, joiden kanssa pelaa, koska heillä on yhteinen tavoite.

Ihmisen käyttäytymistä ohjaa tarve pätevyyteen, autonomiaan ja suhteellisuuteen. Jos nämä tarpeet tyydytetään, nautimme toiminnasta enemmän, ja tämä koskee myös esportsia ja rahapelaamista.

Rahavoitot

Esports-pelaajille maksetaan yleisesti ottaen hyvin. Jotkut ansaitsevat miljoonia vuosittain. Monet muut tienaavat satoja tuhansia. Myös vedonlyöjät voivat ammattimaisesti tätä tehdessään ansaita betsaamisella jättimäisiä summia.

Ura esportsin parissa on tällä hetkellä yksi halutuimmista työpaikoista nuorten keskuudessa, ja vaikka ala on suhteellisen uusi, sen tarjoamia mahdollisuuksia suosion, tavoittavuuden ja ansaintamahdollisuuksien suhteen ei voi kiistää. Monet valitsevat uran esportsin parissa, koska ala kukoistaa ja työilmapiiri on jännittävä. Vedonlyönnissä ura on verrattain hankalampi saavuttaa, koska paljon on kyse myös sattumasta eikä niinkään omista pelitaidoista.

Ammattimaisten esports-pelaajien ansiot ovat keskimäärin 1 000-5 000 euroa kuukaudessa. Monet tekijät vaikuttavat pelaajien kuukausipalkkoihin – taidot, sosiaalinen seuraaminen ja maine muutamia mainitakseni. Ansiot vaihtelevat tietysti joukkueesta ja pelaajasta toiseen. Ammattimaisesti vetoa lyövien keskuudessa kuukausiansioissa on paljon suurempaa vaihtelua, riippuen turista.

Pelaajien yhtäläisyyksistä tarkemmin

Mitkä ovat esports-vedonlyöjien ja rahapelaajien demografiset ominaisuudet? Entä millaista on heidän tyypillinen pelikäyttäytyminen?

Esports pelaajat ja vedonlyöjät ovat yleensä kolmekymppisiä miehiä, ja korkeasti koulutettuja. He käyvät töissä ja ovat todennäköisesti naimisissa.

Yleisimmät peligenret esports-vedonlyöjien keskuudessa olivat urheilu, ensimmäisen tai kolmannen persoonan räiskintäpelit ja moninpelattavat online battle arena -pelit. Onnistumispeleihin panostavan joukon valitsemat panostukset muistuttivat enemmän perinteisiä uhkapelimuotoja, kuten kasinon pöytäpelejä, jättipottiarvontoja ja peliautomaatteja.

Mutta harrastavatko esports-vedonlyöjät vain näitä rahapelityyppejä, vai pelaavatko he myös muita perinteisempiä rahapelimuotoja?

Esports-vedonlyöjien tiedetään olevan erittäin sitoutuneita muihin rahapelien muotoihin, sillä 97,8 prosenttia heistä oli pelannut vähintään yhtä perinteistä rahapeliä viimeisten 12 kuukauden aikana.

Entä ovatko esports-vedonlyöjät todennäköisemmin mukana perinteisissä rahapelaamisen muodoissa ja suuremmassa vaarassa päätyä ongelmapelaajiksi kuin sellaiset henkilöt, jotka harrastavat vain perinteisiä rahapelejä?

Näyttäisi siltä, että kaiken kaikkiaan esports-vedonlyöjillä on hieman suurempi riski rahapelaamiseen liittyviin haittoihin verrattuna perinteisiin urheiluvedonlyöjiin. Mutta miten esports-vedonlyöjien demografiset ominaisuudet eroavat esports-katsojista ja videopelaajista, jotka eivät harrasta näitä videopeleihin liittyviä rahapelejä?

Demografiset ominaisuudet

Esports-vedonlyöjät eroavat demografisesti monin tavoin esports-katsojista ja videopelaajista, vaikka samaan aikaan heillä on yhteneväisyyksiä perinteisten rahapelien parissa betsaavien kanssa.

Esimerkiksi vanhemmuus ennustaa perinteisiin rahapeleihin osallistumista ja sitä, että esports-vedonlyöjät kokevat todennäköisemmin enemmän rahapelihaittoja.

Yleisesti näyttää siltä, että esports-vedonlyöjät ovat keskimäärin nuorempia osallistuessaan perinteiseen rahapelitoimintaan kuin osallistuessaan ensimmäistä kertaa videopeleihin liittyvään rahapelitoimintaan.

Toistaiseksi ei ole juurikaan näyttöä siitä, että esports-vedonlyönti olisi kuitenkaan minkäänlainen selkeä väylä perinteiseen rahapelaamiseen aikuisuudessa.

Leave a comment